Thursday, November 8

KOLESTEROL

Kolesterol adalah salah datu keperluan yang penting dalam badan kita. Antara tugas kolesterol yang penting ialah:

1.membantu dalam penghasilan vitamin D untuk penyerapan kalsium.
2.sebagai pelapis membran sel bagi memudahkan sel menyetap nutrient
3.membantu hormon seksualiti
4.pembentukan jaringan dalam otak dan urat saraf

Total cholesterol:
1.Desirable(tahap selamat)= <5 .18=".18" br="br" l="l" mmol="mmol"> 2.Borderline(tahap berjaga2)=5.18-6.20 mmol/l
3.High(tahap bahaya)=>6.20 mmol/l

Namun, kolesterol yang berlebihan boleh mendatangkan bahaya. Apabila kolesterol terlalu banyak dalam darah, ia akan terkumpul dan menjadi ‘deposit’ yang menyempitkan salur darah. Ini menyebabkan salur darah menjadi sempit dan menjadi penyebab kepada beberapa gejala seperti sakit jantung dan strok.

Antara penyebab kolesterol yang tinggi dalam darah ialah dari corak pemakanan kita. Banyak mengambil makanan berminyak, berlemak, amalan merokok adalah antara penyebab kepada kolesterol tinggi. Faktor genetik boleh jadi penyumbang juga kepada kolesterol tinggi dalam darah.

Jadi cuba:
Elakkan dari makan banyak makanan yang bergoreng
Kurangkan lauk berasaskan santan pekat
Kurangkan makanan laut terutama udang dan sotong
Kurangkan dari memakan daging merah. Gantikan dengan ayam dan ikan
Cuba tukar kaedah memasak dengan cara merebus atau membakar
Makan roti yang rendah kolestrol (roti wholemeal, bukan roti putuh)
Mengambil omega 3 fish oil
Mulakan program senaman

Jom kita lihat makanan2 yang boleh menurunkan kadar kolesterol:

1.Bubur gandum dan oat.

Oat mengandungi serat larut (soluble fiber) yang boleh menurunkan kolesterol tidak baik (LDL) anda. Soluble fiber juga boleh ditemui pada makanan lain seperti kacang buncis, epal, buah pir, barli dan buah prun. Serat yang larut diyakini mampu menurunkan penyerapan kolesterol dalam proses pencernaan anda. Mengambil 10 gram lebih serat larut setiap hari dapat menurunkan kadar LDL. Setiap 1 ½ cawan oat yang anda makan mengandungi 6 gram serat. Jika anda tambahkan buah-buahan seperti pisang, anda menambah 4 gram lebih serat.

2.Tempe

Tempe kaya dengan sebatian fisoflavon yang bersifar anti kolestrol. Fisoflavon juga terdapat dalam tauhu.

3.Soya

Mengandungi 48% protein, lesitin, vitamindan zat galian. Dipercayai dapat menghindarkan penyakit jantung dan kencing manis. Kaya kalsium dan mineral yang membantu memecah lemak.

4.Kismis

Mengandungi sebatian yang mampu menurunkan kolestrol. Sesiapa yang mengamalkan diet dengan 400 kalori kismis setiap hari boleh menurunkan kadar kolestrol dalam darah sebanyak 8%.

5.Minyak Zaitun.

Minyak zaitun mengandungi campuran antioksidan yang berpotensi untuk menekan kolesterol tanpa mengganggu kadar kolesterol baik (HDL) anda. Badan FDA menyarankan agar kita mengambil sekitar 23 gram minyak zaitun setiap hari untuk menjaga jantung agar tetap sihat. Cara terbaik menambah minyak zaitun di dalam menu anda adalah dengan mencampurkannya dengan sayuran, perencah basah atau mencampurkannya dengan cuka sebagai pelengkap salad. Anda juga boleh menyapu sedikit pada daging sebagai pengganti mentega.

Beberapa kajian menyarankan bahawa kesan minyak zaitun dalam penurunan kolesterol adalah lebih besar jika anda menggunakan minyak zaitun tulin. Minyak jenis ini tidak melalui proses pengolahan dan penambahan zat kimia yang diyakini mengandungi lebih banyak antioksidan yang menyihatkan.

6.Ikan dan asid lemak Omega-3

Banyak kajian yang dilakukan berkenaan dengan asid lemak omega-3 mengatakan bahawa ia mampu menurunkan kolesterol dalam badan. Asid lemak omega-3 mengatakan bahawa ia mampu menurunkan kolesterol dalam badan. Asid lemak omega-3 juga membantu jantung dengan pelbagai cara seperti menurunkan tekanan darah dan menekan risiko pembekuan darah. Pada pesakit yang sudah mengalami serangan jantung, minyak ikan atau asid lemak omega-3 dikatakan berkait secara signifikan dengan penurunan risiko kematian mendadak.

Para doktor biasanya menyarankan memakan ikan minimum dua kali seminggu. Antara sumber makanan yang kaya dengan omega-3 adalah seperti ikan makarel, ikan herring, sardine, tuna albacore dan tuna. Perlu diingati untuk mempertahankan faedah ikan bagi kesihatan, sebaiknya ikan dipanggang atau dibakar di dalam oven.

7.Walnut, badam dan jenis-jenisnya

Pelbagai kajian menunjukkan walnut boleh menurunkan kolesterol dalam darah. Kacang ini mengandungi banyak asid lemak tak tepu (polysaturated fatty acids) yang dapat membuat pembuluh darah tetap sihat dan elastik. Kacang badam juga memiliki kebaikan yang tidak jauh berbeza. Penurunan kolesterol boleh anda rasakan selepas mengamalkan pemakanannya selama empat minggu.

Diet untuk menurunkan kolesterol dengan 20 peratus sumber kalori berasal dari walnut dikatakan dapat menurunkan kadar kolesterol LDL sehingga 12 peratus.